perjantai 13. heinäkuuta 2018

Norja: Auton korjausta ja Festvågtinden

Auton korjausta

Toissapäivänä lähdimme korjaamaan autoa Svolværiin. Toinen takajousista oli poikki oikeastaan jo muutaman päivän ajan. No,  kai se tällainen reissu on autollekin raskas.Svolværissa kulutimme aikaa syömällä (paras fish n chips ever @Du Verden). Aurinko alkoi porottamaan niin kuumana, että melkeen jopa hikoili. Varjossa sitten tosin melkein satoi lunta..

Koirien mielipide auton korjauksesta

Auton selvittyä ylikalliista hoitotoimenpiteistä jatkoimme matkaa ehkä reissun suosikkikylääni Henningsværiin. Pieniä katuja, pieniä taloja, maalauksia seinillä, käsityökauppoja, kahviloita.. Söin siellä elämäni parhaimman korvapuustin. Siellä osui silmään se, että monella oli kiipeilykamat kannossa: ilmeisesti siis suosittu alue sille.

Henningsvær Festvågtindeniltä

Festvågtinden

Juteltuani erään paikallisen kanssa, päädyimme nousemaan vielä vuorellekin. Festvågtindenille.

Pituus  1,5km/suunta
Huipun korkeus 541m
Kesto No, kuljimme hyvin eri tahtiin tämän reitin. Kahdestaan Urhon kanssa olisimme menneet reitin varmaan muutamassa tunnissa. Välissä kuitenkin pysähdyin uittamaan koiria ja odottelemaan siskoani <3 Meillä meni neljä tuntia reittiin.
Mukaan vettä
Polku Hyvin selkeä, paikoittain jyrkkä

Auts mikä ylivalo, mutta nuo siluetit..
Puolessa välissä matkaa on ihana kirkasvetinen lampi. Ja maisemat ylhäällä taas kerran älyttömän hienot. Jokaisella huipulla olen vain pysähtynyt katsomaan horisonttiin: miten kaunis se on vuori-siluetteineen. Irtaannuimme koirien kanssa Juhasta ja Karinista alastulomatkaksi, meillä meni alasmenoon yhteensä puoli tuntia.  Tästä tajusin miten ketteriä nuo otukset oikeasti ovat. Vastaantulevistakin usea pysähtyi ihmettelemään, miten nätisti koirat tulevat mukana.

@Juha
Illalla pysähdyimme katsomaan keskiyön aurinkoa. Suosittelen, todella maagista seistä rannalla keskellä yötä ja aurinko sen kuin möllöttää. Olimme perillä kämpillä todella myöhään. Söimme aika todella-hyvältä maistuvat itsetehdyt yöhodarit ennen klo 1:00 nukkumaanmenoa. Kas kummaa, kuinka uni nappasi nopeasti mukaansa.