sunnuntai 8. heinäkuuta 2018

Norja: Jos sinne Lofooteille...

Matka itse Lofooteille

Eilen matkasimme ensimmäisestä majapaikasta toiseen. Harstadista Fredvangiin. Emme siis vielä tähän asti olleet ollut Lofooteilla.
Ensimmäinen majapaikka oli varattu Airbnb:n kautta ja siitä ei voi siis antaa muuta kuin 10/10. Mikäli joku matkaa Harstadin suuntaan, kysykää tästä paikasta, kerron mielelläni! Koiraystävällinen, puitteet, tilaa ja u p e a t maisemat.
Matkan piti kestää alle 4 tuntia, mutta saimme siihen kulumaan yli 6 tuntia. Ajoimme Svolværin läpi. Oikeastaan pysähdyimme reissun todennäköisesti arvokkaimmalle lounaalle. Ja pulla-kahville. Fredvangiin päästyämme ostimme lähimmästä ruokakaupasta(ehkä 30km säteellä) arvokkaimman ruokakauppapussin. Tai itse pussi oli kyllä ilmainen. Wou. Illalliseksi kalapuikkoja ja seuraavat kolme päivää kanaa ja salaattia. n 70€.
Edellisen kaupungin ruokakaupan vieressä oli muuten mielenkiintoisen niminen kauppa. Sen nimi oli "Skeidar". I wonder what they sell there.

Nyt asustelemme taas Airbnb:n kautta varatussa pienessä talossa. Kaksikerroksisessa 50-luvulle pysähtyneessä kummitustalossa. Eihän tässä mitään vikaa ole, jos ylä- ja alakerrassa mennään samaan aikaan nukkumaan. Ikkunat ovat niin lähellä lattianrajaa, että Urho näkee istuen ulos. Omistajan neuvot talon löytämiseen: "Talo on vaaleanvihreä, valkoinen ja maaliton".

Ytresandheia

Perille päästyämme päätimme lähteä huiputtamaan lähivuoren. Omaan makuuni aika iisipiisi, jopa tylsä. Ihan sopiva iltalenkki koirille.

Pituus 2,5km
Huipun korkeus 295m
Kesto 1,5h
Mukaan -
Polku No chance to get lost

Tämä oli Karinin lempparihuiputus. Olivathan näköalat upeat, mutta jotain omasta mielestäni puuttui. Ehkä kun edelliset paikat olivat olleet niin häkeltäviä.. Hyvänä puolena se, että paikassa ei tuohon aikaan enää ollut ketään ja maasto täytti vaatimukset koirien vapaana pitämiseen: näkyvyys loputon.

@Juha

Karin naatiskelemassa @Juha

Kvalvika Beach

Tänään aamulla lähdimme heti katsomaan Kvalvika beachiä. Tämä oli oikeastaan kohde, jota katselin Instagramista aikaisemmin keväällä ja se sytytti mun matkustuskuumeen Norjaan. Odotukset olivat siis kovat, mutta luulen että ilman kurakeliäkään ranta ei olisi saavuttanut sitä mitä odotin. Rannalla oli saavuttuamme (n. 10:30) vielä 18 telttaa pystytettynä. Matkalla tuli paljon ihmisiä vastaan yöpymisvarusteet mukana, eli heitä oli ollut vielä enemmänkin. Lähtiessämme tuli vielä vastaan bussillinen saksalaisia, koristeena vuoren päälle. Kirjaimellisesti. Olisinpa ottanut kuvan, värikkäitä nonparelleja ripoteltuna sinne tänne. Olisin varmasti ollut kohteesta eri mieltä, ilman näitä ihmiskoristeita. Hyi. Ihmisiä.

Pituus n. 2km
Huipun korkeus Ei erillistä huippua, polku kulki kahden vuoren välistä, korkein nousu 200 metriin
Kesto Tällistelyineen 2+h
Mukaan Sadetakki. Muuten perus päivävarusteet.
Polku Selkeä parkkipaikasta asti. Helpohko.

Tässä kuvassa nonparellit näkyvät Urhon takaa hyvin

@Juha

Å

Päivällä otimme pienet päiväunet ennen roadtrippiä Lofoottien kärkeen, tai kärkeen ja kärkeen, Lofoottien autotien kärkeen. Paikan nimenä Å. Keli oli tänään illalla niin lannistava, että olimme ulkona autosta huikeat 11 minuuttia.
Täällä ajaminen ei muuten ole mitään maailman helpointa touhua. Tiet ovat ajoittain niin kapeita, että joutuu peruuttelemaan ja pidättelemään hengitystä, kun edellä ajava auto ohittaa bussin mittarissa aivan liikaa kilometrejä/h.
Lofooteilla on paljon pieniä punaisia kalastajamökkejä. Lofoottien suurimmat tulot tulevat kaloista. Vähän väliä rannoilla näkyy kuivattuja turskan päitä, roikkumassa nipuissa. Ensireaktio hyi, autosta ulos kuvaamaan astuessa hyi. Pakkohan näitä turskakkeita oli kuitenkin pysähtyä kuvaamaan. Jengi täällä oikeasti syö niitä "as a snack".
En suosittele menemään kalojen alapuolelle sateella (edes kuvaamaan), saat kalalientä niskaasi ja haistat kalat vielä illallakin.

Huomenna menen kokeilemaan arktista surffausta, Karin ja Juha eivät tähän jostain syystä suostu. Itkeäkö innostuksesta vai tulevasta lannistumisesta omaan suoritukseensa?